Ateliér Maľby

Tempera. Akryl
Techniku temepry používam v Detskom ateliéri, v Ateliéri Maľby pre dospelých hlavne v začiatku kedy sa výborne hodia na miešanie farieb.
Techniku tempery nachádzame už v Egypte.
Podstatou tempery je emulzé spojivo -emulzia. /buď olej rozptýlený vo vode - emulzia riedená vodou, alebo emulzia s vodou rozptýlená v oleji-riedená rozpúšťadlami/
Talianský výraz pre miešanie rozpúšťanie -temperare.
Temperové farby sú riediteľné vodou, po odparení vody sa stávajú nerozpustnými.
- atická maľba
- dosková byzanská maľba
- ruské maliarstvo ikon
- renesančná nástenná maľba
- dekoratívna maľba
- v 18 stor. nástenná maľba
- jednoduchá technika - "alla prima"
- zložitá výstavba obrazu vrcholi v 15stor. zmiešanou technikou, ktorá sa mení na olejomaľbu
- podložka-/materiál na ktorý maľujeme//papier, pergamen, plátno, omietka, preglejka/
- najstaršou podložkou pod temperu bolo drevo /cédrové, sykomorové, topoľ, orech, gaštan, píniia, hruška, javor, dub,buk, lipa /5 rokov vyschýnajúci/
- aby sa predošlo zmenám v dôsledku vlhkosti, drevo sa poťahovalo plátnom a pergamenom
- a až na túto vrstvu sa nanáša podklad /gesso, šeps/ - vrsva, ktorá je dokonale rovná, vhodná na samotnú maľbu, ale pred tým podklad ešte izolujeme
- izolácia má zabrániť prílišnej savosti podkladu, a zároveň viaže farby k podkladu: glej, želatína,
- imprimitúra - podmaľba v dvoch vrstvách
Dnes sa maľuje na drevenú podložku veľmi zriedka.
Vačšinou sa používa už našeposované pláno na spodnom ráme/blindráme/
Lektor:Mgr.art Michaela Rázusová Nociarová ArtD