Ateliér Maľby

Tempera

Tempera

Techniku temepry používam v Detskom ateliéri, v Ateliéri Maľby pre dospelých hlavne v začiatku kedy sa výborne hodia na miešanie farieb.

Techniku tempery nachádzame už v Egypte.

Podstatou tempery je emulzé spojivo -emulzia. /buď olej rozptýlený vo vode - emulzia riedená vodou, alebo emulzia s vodou rozptýlená v oleji-riedená rozpúšťadlami/

Talianský výraz pre miešanie rozpúšťanie -temperare.

Temperové farby sú riediteľné vodou, po odparení vody sa stávajú nerozpustnými.

  • atická maľba 
  • dosková byzanská maľba
  • ruské maliarstvo ikon
  • renesančná nástenná maľba
  • dekoratívna maľba
  • v 18 stor. nástenná maľba
  1. jednoduchá technika - "alla prima"
  2. zložitá výstavba obrazu vrcholi v 15stor. zmiešanou technikou, ktorá sa mení na olejomaľbu
  • podložka-/materiál na ktorý maľujeme//papier, pergamen, plátno, omietka, preglejka/
  • najstaršou podložkou pod temperu bolo drevo /cédrové, sykomorové, topoľ, orech, gaštan, píniia, hruška, javor, dub,buk, lipa /5 rokov vyschýnajúci/
  • aby sa predošlo zmenám v dôsledku vlhkosti, drevo sa poťahovalo plátnom a pergamenom
  • a až na túto vrstvu sa nanáša podklad /gesso, šeps/ - vrsva, ktorá je dokonale rovná, vhodná na samotnú maľbu, ale pred tým podklad ešte izolujeme
  • izolácia má zabrániť prílišnej savosti podkladu, a zároveň viaže farby k podkladu: glej, želatína, 
  • imprimitúra - podmaľba v dvoch vrstvách

 

Dnes sa maľuje na drevenú podložku veľmi zriedka.

Vačšinou sa používa už našeposované pláno na spodnom ráme/blindráme/

Lektor:
Mgr.art Michaela Rázusová Nociarová ArtD

Galéria

-->